Reflektion, religion och spegling

 
Vilken slags persontyp är jag, och hur fyller jag på energi. Hur gör jag för att jag ska må bra? Det är så himla lätt att glömma reflektion, i alla högar av måsten och borden. Och mängden av konsumtion som ska utövas. Ja, med konsumtion menar jag inte bara att få hem shoppingkassar, utan jag räknar annan konsumtion också, tv-tittande, Facebookande, ätande, gå på musikal, etc. Vi har ju ett helt sjukt utbud av konsumtion att förse oss med, och det är himla svårt att välja och lätt att reflexmässigt konsumera. Det är ju himla roligt, allt! Så jag ränner gärna runt och är med överallt. Men, det går inte i längden, för jag behöver reflektera. Samla mig, fundera. Och när jag gör det, då utvecklar jag mitt inre. Min inre styrka och jag lär känna mig själv. Jag ser det både på barnen och mig själv, när vi lagt oss i sängen för att sova. Då kommer det så många tankar och reflektioner, viktiga meddelanden från oss själva till oss själva. Frågor som kanske behöver vädras, speglas av en medmänniska kanske. Även fast vi avkristnat detta land till hög grad så kvarstår de existensiella frågorna, och behov till reflektion. Jag har svårt att relatera till Jesus och den gud som finns i kristendomen. Men frågorna finns där, och funderingar.
I söndags åkte vi ut och gjorde kolbullar vid en badstrand. Stillhet. Sol. Vacker natur. Det är så viktigt. Jag tror det var bra när det fanns en fast tidpunkt att gå till kyrkan för att reflektera. Jag kanske själv ska införa det. Fast stund för reflektion med familjen, och kanske också med vänner. Att skapa en rutin, att föra in det i veckoschemat, inte en dum idé. Meditation har sedan en tid varit återkommande och en väg till mitt tillfrisknande, en väg att lugna sinnet. Jag läser också många böcker. Intressanta självutveckningsböcker, med texter att reflektera över. 
 
 
 
 
1 Anneli:

skriven

Bra reflexion! Och jag håller med: Såna behöver vi nog alla!

Svar: Ja, jag skulle tro det.
Sofie Broström

Kommentera här: