Back to basic är framtiden

Vi är i en övergångstid, där vi nu håller på att lära oss igen om vår uråldriga kunskap. Vi vet redan vad det är vi behöver, fast det har glömts bort, då kommersialismen och vitt socker varit det som styrt oss. Ja alltså, pengar och tomma kalorier, som mättar snabbt, ger snabb tillfredsställelse, men fortsätter ge oss en tom känsla i magen efteråt. Som vi kanske försöker däva med ännu mer av kommers, och mer socker, och har blivit som ett snabbt snurrande hjul där fler och fler inte orkar hålla uppe hastigheten, utan ramlar ur, utmattade. Prestation, vi är inte någon om vi inte presterar, som genererar pengar.
Nej nu tror jag den är här, förändringens vind. Jag känner att den börjat blåsa. Lyssnade på Lisa Ekdahls sommarprat, och hon med många andra bekräftar den, jag ser den överallt. Den växande yogakulturen, vårt behov av ett inre djup, en annan förståelse. Behov av att komma tillbaka till det enkla. Ta av skorna och sätta ned fötterna i gräset, känna naturens kraft strämma upp genom vaderna och skänka kroppen precis den energi som vi behöver för att finna ro, glädje och levnadskraft.
Vilken energi vår kropp behöver få via mat för att vi ska må bra. Vi klarar inte gifterna som den snabbväxande, näringsfattiga, vinstgivande maten ger oss. Vi behöver näring för våra kroppar. En bil funkar inte med fel bensin, en kropp funkar inte med fel bränsle. Många har kanske insett, men vet inte hur, och vi blir förvirrade, vad ska man äta, är vi lurade än en gång med människor som vill tjäna pengar?  
Den är stark förändringens vind, men det tar tid att vända, och motståndet ser vi i former av personer och organsiationer. Det tar emot att se förändring ske. Men vem kan leva utan vatten, ingen kan leva på olja i längden.
 
Vi måste nu koppla upp oss, mot naturen, och med hjälpas åt att sprida den kunskap som ska ut. Vi behöver lära oss igen, vad vi ska äta, om vår inre läkningsförmåga, och naturens och vårt ekosystem, att vi behöver naturen, vårt sociala behov, att tillhöra ett samhälle. Vad vi faktiskt behöver för att må bra. För att höra ihop som människor. Alla vi, levande varelser på jorden, i samklang och harmoni.
 
Egentligen är det ju inte nytt, utan det är precis det som vi vet, fast som förnekat. Barn vet mer än vi vuxna som förträngt. Barnen kan.. Lyssna på dem. Lyssna på din egen inre kraft som har visdomen om vad som är bäst för dig och universum. Alltet, helheten. Våra behov. Vi behöver och är kärlek, det kan vi endast få genom förening, inte i pengar. Lyssna. Din kropp kan. Lyssna vad den har att säga. Hör naturen kalla dig ut i skogen för rekreation och energi. 
 
Att jorda sig:
 
  • När jag lägger mig platt på backen, utan underlag, så rinner stress och oro av mig. Solen ger mig energi. Till och med den vanliga sjukvården vet att naturen ger energi. Vet den att det är biokemi? Att vi laddas av marken. 
  • Plattor istället för altan. Jag var verkligen för att vi skulle ha plattor istället för altan. Jag förstår nu varför. Jag behöver energin från marken.
  • Barnen vet att man ska ta av sig skorna, och vara nära marken. Dom kan, och vet vad som är bäst. Läs här om hur kroppen reagerar av att gå barfota. Gratis behandling av fria radikaler, och elektroner för att neutralisera våra kroppar.
 
Följ med på min resa, jag håller på att lära mig för fullt, tack vare, eller på grund av utmattning. 
 
Av: Sofie 
1 Anneli:

skriven

Jag kan bara hålla med! Jag känner att förändring är på väg jag också, men det går långsamt... Men hellre det än inte alls!
Kram!

Kommentera här: