Lista på de åtgärder jag just nu vidtar för att bli frisk

 
Länge har det varit tyst här, jag känner att det kostar på att sitta framför datorn och därför har jag bara suttit när jag verkligen ha behövt. Dock har jag vidtagit många åtgärder som jag tänkte dela med mig av, kanske kan de vara till hjälp för någon annan.
 
Minimera störning:
 
Som åtgärd till strålning från wifi har jag införskaffat en timer så wifi slås av nattetid, helt onödigt att den ska stå på när den inte används. Jag tror definitivt att strålning inte är att föredra. I Frankrike får man tydligen inte ha wifi på skolor för barn under 12 år. Och kor slutar mjölka om de utsätts för strålning långt lägre än de värden som är godkända för människor. Läs Lisa Marklunds inlägg här.
 
Mobilen får flightmode när jag går och lägger mig. Jag har den också i stör-ej läge när jag behöver, tex så har jag ställt in så det slår på automatiskt kl.21-08. Skönt om jag glömmer att slå på flightmode så piper det inte i onödan. Självklar har jag inte några appar som piper och plingar, och ropar på uppmärksamhet. Sånt har jag ställt in i inställningar på telefonen.
 
Hörselkåpor använder jag dagtid då det ibland blir stimmigt. Stora folksamlingar och butiker utsätter jag mig inte för i onödan. Jag har dessa. Dyra ja, men så bra! Tar bort stim men det går att samtala med de på. De går också att prata i telefon med dem på. Och lyssna på musik såklart.
 
Kosten
 
Min kost, jag har läst på en del och kan rekommendera Anna Halléns kokböcker där hon skriver om kostens inverkan på kroppen och att kolhydratrik kost påverkar insulinet som i sin tur leder till stress i kroppen. Därför har jag nu gått mer in på LCHF kost, eller naturlig kost. Anna Hallén har en suverän sammanställning av energibristsjukdomar i sin blogg. Jag tror som henne att utmattningen beror på många orsaker, och att kosten kan hjälpa att komma på rätt spår. 
 
Psylliumfröskal, citron och olivolja intas på morgonen innan frukost. Citron och olivolja för att få igång gallan och kroppens reningsverk. Psylliumfröskal för fibrer och rensning av magen. Dessa skall också frakta ut koppar ur kroppen.
Till frukost äter jag äggröra på två ägg, kokosolja och en skvätt grädde och salt förstås, tillsammans med kiwi eller avocado. 
 
Bröd är uteslutet ur kosten samma som pasta. Magen sväller upp och jag ser gravid ut om jag fuskar. Magen verkar mycket glad över denna uteslutning. 
 
Micron, jobbar nu på att få ut behovet av att använda microvågsugnen. Att värma mat på andra sätt.
 
Har också just införskaffat en Mojring för bättre dricksvatten. 
 
D-vitamin äter jag. 
 
Avslappning, vila och meditation
 
Att lära mig att koppla bort och koppla av är en stor del av den utbildning som jag gör med mig själv i detta med utmattning. Inte lätt.
 
Annalena Mellbloms Vägledd healing lyssnade jag på i månader som vila och meditation. Finns på Storytel där hon har flera andra vägledda meditationer. Men de går att hitta via andra vägar också. 
 
Spikmattan införde jag precis, himla skön vila att ligga på den. Känns verkligen som kroppen uppskattar cirkulationen som uppstår, och jag tror den hjälper med produktion av endorfiner.
 
Gå och lägga mig innan 22. Kroppen återhämtar sig bäst om man somnar innan 22. Har med kortisolet att göra. 

Öronproppar när jag sover, eftersom jag är ett kontrollfreak och behöver ha koll på allt har jag bestämt mig för att använda proppar för att sova så gott som jag kan, och hjälpa mig stänga av. Jag kan varmt rekommendera proppar också när man går i affärer, reser eller annat som behövs göras. Jag har en packe i alla väskor jag brukar använda. Dessa är mina favoriter.
 
Ja detta är min lista som gäller för närvarande. :) 
1 Anneli:

skriven

Va roligt att läsa om dina strategier! Jag har också bestämt mig för att göra lite nya saker för att få fart på läkningen av kroppen och utbrändheten! Bl a har jag börjat hämta vatten i stan, då vårat för övrigt superfina källvatten som vi har i våra kranar tyvärr innehåller hög halt av fluor, vilket är förödande för bl a sköldkörteln. En sån där Mojring skulle ju vara ett fantastiskt komplement! Tack för tipset!
En annan sak jag bestämt mig för är att jag ska juicefasta i 5 dagar, och även börja juica mer till vardags också. Jag gjorde det för ett par år sen och märkte att jag blev mycket piggare. Tyvärr rann det ut i sanden efter några månader den gången... Men nu tänkte jag ta nya tag! :D

Svar: Ojdå trist med flouret då när ni har källvatten.. Går det inte att åtgärda? Synd på så fint vatten! Ja prova mojringen. Den är lite knölig att använda då man måste hålla i den manuellt, men hade inte råd med den som man sätter på kranen, eller installerar i huset. Sen ville jag faktiskt testa den först också innan en dyrare investering. Spännande med fastan, jag tror definitivt på fasta, (dock banta tror jag inte alls på). Stort lycka till med din tillfriskning!!
Sofie Broström

2 Anneli:

skriven

Ja visst är det trist med fluor i så för övrigt fint vatten!! Det finns bara ett enda sätt att rena fluor och det är genom en komplicerad och dyr process som heter "omvänd osmos" där man typ gör destillerat vatten av kranvattnet vilket innebär att det inte kommer att innehålla nånting annat är H2O - inga mineraler, inga spårämnen. :-( Och så ska ju inte ett dricksvatten vara! Sen kan man låta det vattnet gå genom ett filter där såna ämnen tillsätts, men det blir ju ännu dyrare!
Har du märkt nåt av din Mojring?
Nä, banta tror jag inte heller på, men juicefasta gör man ju för att få ut maximalt med näring så snabbt som möjligt ut till cellerna - inte för att gå ner i vikt. Fast det kanske man gör ändå (får man hoppas i mitt fall!) med det är inte syftet med det.
Fortsatt lycka till med din tillfriskning! Kram!

Svar: Ush vad knöligt det verkar! Ja, jag tycker att vattnet blir godare av mojringen. Gjorde blindtest på barnen och båda tyckte mojringvattnet var godare, kallare också t.o.m :) Har inte testat med blommor i vas ännu, men är nyfiken. Hoppas juicekuren funkar! Tack, detsamma! Kram!
Sofie Broström

3 Anneli:

skriven

Du bara "MÅSTE" blogga om blomtestet om du gör det!! ♥

Kommentera här: