Min symtomlista för kopparöverskott

 
Oj, vad många som läste mitt inlägg från igår om kopparspiralen! :O. Det är bra, jag vill att det sprids, och framförallt att vi litar på oss själva, vårt mående i första hand, inte på vad doktorer. 
 
Jag själv undrade över spiralen, om allt stod rätt till, eftersom jag tyckte jag hade en märklig känsla runt den, innan jag började förstå. Men det fanns ju inte någon som bekräftade detta då jag frågade hos barnmorskan.
 
 Jag tänkte därför idag berätta om mina symtom mer i detalj.
 
Jag födde två barn tätt, endast 16 mån emellan. När man är gravid höjs kopparhalten naturligt i kroppen. Så troligtvis låg min kopparnivå redan högt. ( Barn kan ärva högt kopparvärde av sin mamma, men ska gå ur kroppen naturligt.) Mellan barnen provade jag minipiller. Av dem svimmade jag, och blödde hela tiden, funkade inte för mig.
Efter andra barnet så var jag i psykiskt i dålig kondition, misstänker att det var mycket hormoner som åkt bergoch dalbana. Kopparspiral ansågs ju då vara hormonfritt, enligt barnmorska, så det sattes in. Jag minns inte helt vad som hände men under dessa 5,5 år så har jag sökt vård för än det ena än det andra, musklerna har varit stela, går liksom inte att få bukt med trots otaliga behandlingar hos naprapat och annat. Antagligen beror detta på kopparöverskottet, som i sin tur gör att det blir underskott på magnesium och zink. Har man för lite av dessa så tar kopparn också "över". Spända bröst, har gjort mamografi.
 
Efter 5 år så skulle spiralen bytas, eftersom det då ansågs att kopparhalten sjunkit såpass att en ny bör sättas in.
Kroppen stötte ut den nya spiralen. Provade en gång till, den stannade kvar. Tyvärr.
Ont i ena äggstocken, foglossningssmärtor, magnesiumbrist. 
  • Maj fick jag en akut magsmärta, och mina järnvärden var låga. Man ville utreda tarmen eftersom jag hade ont i magen. Jag undrar om det var levern som fått för mycket, och värken kom därifrån. Men jag hade också ont i tarmarnas område. Det förflyttade sig runt i buken. Detta var liksom starten på att må som sämst. Men innan hade jag upplevt symtom också.
  • Foglossningssmärtor runt höftbenen. Särskilt vid träning.
  • Skakningar, ni vet som kaffedarr som gamla människor får, det hade jag i så många år att jag trodde det hörde till. Det upphörde när jag tog magnesiumtillskott. Har nu inte haft det på länge.
  • Ont runt ena äggstocken. Kändes konstigt.
  • Otroligt trött, sov hela dagar, sover fortfarande till och från middag. Nu är det snart ett år sen spiralen åkte ut och 1,5 år sedan jag blev sjuk. 
  • Ont i muskler, ungefär som vid influensa.
  • En otrolig klåda i hårbotten, denna försvann direkt efter uttag av spiral.
  • Håravfall. Fick borsta ihop högar av hår på kudden på morgonen, och dra tussar ur håret när jag dushade. Upphörde efter uttag. Men, vid två tillfällen så drog jag visdomständer, då satte det igång igen. Jag tror det beror på att adrenalinhalten höjdes, mina binjurar som redan var trötta och utsatta fick för mycket belastning. 
  • Melasma, fläckar på huden. 
  • Ökad hårväxt på benen bla.
  • Sömnsvårigheter. Dessa upphörde efter ett tag, minns inte hur länge efter.
  • Darrig, skakig i hjärttrakten. ( Alla värden på hjärtat var bra). Upphörde efter uttag. Men, om jag ökar vitaminintag eller ibland när hormonerna ökar i och med menscykeln kan det ibland återkomma.
  • Huvudvärk, försvann efter uttag.
  • Spända bröst, alltså som två ballonger som man inte fick nudda. Antar jag beror på att kopparn faktiskt påverkar hormonerna, trots att detta förnekas av sjukvården. Men i den alternativa vården så bekräftas detta.
  • Restless legs, beror på magnesiumbristen. Försvinner om jag tar magnesium.
  • Ångest, ältande
  • Nedstämdhet.
  • Hjärndimma. Oförmåga att minnas saker och ting.
  • Anemi, detta var väldigt tydligt. Jag åt tillskott i form av järntabletter i flera månader. Järnvärdet steg sakta. Efter uttag av spiralen så var värdena normala. Vips liksom! Hade såklart inte något sammanhang enligt sjukvården.. Enligt mig, jo, det hade det.
  • Jag tycker också att jag är en mer trist person. Håglös.
  • Dåligt tålamod. Irritation
  • Ljus och ljudkänslig. Särskilt ljud.
  • Svettningar. Antar att det är utrensning.
  • Dålig koncentrationsförmåga.
  • Plufsighet. Alltså övervikt. Men detta fattade jag ju inte att det hörde hit heller eg, men eftersom det försvunnit nu med tiden utan spiral så, hör det hit ialla fall.)
 
Nu har jag två veckors intervaller. Mellan mens till ägglossning mår jag bättre, mellan ägglossning till mens är det värre. Anledningen till det är östrogenet som påverkar kroppen. 
 
Jag har varit hos homeopat som har rätat ut kroppen och löst upp mycket spänningar i muskler. Mina höfter var sneda, det låg liksom omlott. Uppluckring av höfterna sker ju vid foglossning, som vid graviditet. Därav detta problem. Som följd är ena benet starkare. Jag kan också härleda spänning mellan skulderblad som upphört efter upprätning av detta. Sned kropp är inte bra.
 
Om man läser om sjukdomen Wilsons sjukdom som är en sjukdom där inte kroppen kan hantera koppar, så står följande:

"Koppar som ansamlas i hjärnan ger neurologiska och psykiska symtom. Ofta är det på grund av sådana symtom som sjukdomen upptäcks i tonåren eller i vuxen ålder hos personer som tidigare varit besvärsfria. De neurologiska symtomen kan visa sig som stelhet i kroppen, stel mimik, svårigheter att prata (dysartri). Rörelsestörningar förekommer också, till exempel skakningar (tremor), svårigheter att samordna rörelser (ataxi), ihållande ofrivilliga muskelsammandragningar som orsakar onormala rörelser eller kroppsställningar (dystoni). Stelheten, ataxin och dystonier leder var för sig till svårigheter att gå, tremor och ataxi till problem med finmotorik som till exempel att skriva. //

De psykiska symtomen varierar. Vanligast är ökad uttröttbarhet och stresskänslighet. Andra symtom kan vara personlighetsförändringar, koncentrationssvårigheter eller inlärnings- och minnessvårigheter. Ångestsymtom och depression förekommer också samt, i enstaka fall, psykos."

Likheter, japp! Ville sjukvården kolla kopparvärdet? Nej. Det är också svårt att mäta koppar, för att kopparn göms undan i kroppen för att skydda oss. Den stuvas undan i våra fettvävnader så att den inte ska skada oss. Hjärnan består också av mycket fett. Vad man kan göra är att göra en hårmineralsanalys. Men denna behöver också göras vid rätt tidpunkt. Gör man den innan man tagit ut spiralen så kommer troligen inte det visa på högt koppar, eftersom den ligger lagrad i fettvävnaden i kroppen. Eller levern. Man kan göra det efter några månader när spiralen är ute, men också då är det inte några garantier på att kopparn upptäcks på analysen. För kopparen kan finnas dolt i kroppen. Kallas för dolt koppar. Kroppen ska naturligt göra sig av med kopparn. Så det går att bli frisk. Men, det tar tid. Och klockan går, min tid på jorden går. Och jag orkar inte med allt jag borde orka med. Mina barn tex. Dom är tio och elva år. Senaste året har jag sovit många timmar.  
 
Här har jag  tidigare skrivit om mina åtgärder som jag vidtagit för att bli frisk.
 
Av: Sofie Broström
 
 
 
 
1 Anneli:

skriven

Metaller kan vara lite svåra att få ur kroppen, men det finns "knep" att ta till! Jag orkar inte skriva om det just nu, men vi kan väl höras nån dag så kan jag berätta om du vill! You know where to find me! :P

Svar: Ja, kan prata om det någon dag. Har också följt Utmattningsskolan, tills det var dags för analys, för den har jag inte gjort.
Sofie Broström

2 Mia:

skriven

Åååh, ÄNTLIGEN någon som förstår sig på detta i Sverige! Är uppvuxen på eget brunnsvatten, fullt av koppar, rost och järn. Hela familjen blev sjuk i autism, förståndshandikapp, senilitet, depression, ångestsjukdomar, kroniskt trötthetssyndrom, sköldkörtelsjukdomar, hjärtsjukdom och PMDS. Vi blev alltså alla multisjuka. Jag har nu efter många långa år av sjukdom kommit så långt som att ha gjort en hårmineralanalys som påvisade 11,8 gram koppar, allt annat låg under normalvärdena troligen för att jag lever så rent med träning, mineralvatten och what not.

Har just avslutat en detoxkur med D-drink som gjorde noll skillnad, den pågick i två veckor. vad gör jag nu för att dra ut kopparn? Zink höjer ju bara upp zinknivån och drar inte ut kopparn om jag förstått det rätt.

Svar: Oj, vilken ledsam historia! Det finns en kurs på nätet, utmattningsskolan, kolla den. Finns också en koppargrupp på Facebook som har bra folk som kan mycket. Men antar att du inte bara har koppar att justera. Den alternativa sjukvården är att rekommendera.
Sofie Broström

Kommentera här: