Kan man börja läsa en bok mitt i?

 
Sitter och bläddrar i en vacker bok som heter Naturlära av Lars Lerin med hans fantastiskt vackra målningar, tillsammans med Antonio. Vi blir nyfikna på bilden med kråkan och Junior. Varför gosar han med en kråka? Börjar fundera. Kan man börja läsa en bok mitt i? I det kapitel som intresserar mig, det som fångat mitt intresse, just nu. Något säger att nej, det kan man inte, du måste börja från början. Men, boken har ju över 400 sidor! Nej det har jag inte lust med just nu! Men egentligen, att börja läsa mitt i, det gör vi ju hela tiden. När vi träffar någon människa så kommer vi ju in mitt i, vi börjar ju inte från början. Utan där, i det skrattet. I det samtalsämnet som passade oss båda just då, just i det som fångade oss båda just i det ögonblicket. Sen kan man väl bläddra lite hit och dit som man önskar i boken, i livet. I det som intresserar. Berätta det som jag vill berätta. Lyssna. Mötas. 
 
 
 
 

Kommentera här: