Kemikaliefri tandblekning och djupandning i ett!

 
Gick in på apoteket, behövde köpa ny tandblekning sa
jag till kassörskan när jag la fram min vara. Kirurgtejp. Hon såg aningen förbryllad ut (vem kan klandra henne!) Så jag kände att jag fick förklara mig lite bättre, trots att hon säkert hört både den ena och den andra knasigheten i sina dar.  Förklarade att jag nattejpar munnen. Sover med stängd mun. Och för att göra det tejpar jag ihop läpparna. Tjop! Tips från Ullis yoga i Kvarnen. Kassörskan ser ändå mer förbryllad ut och glömmer att trycka på kassaapparaten så kortläsaren börjar tjuta att jag ska ta ut kortet. Berättar att det började jag med för att få djupare sömn (finns att googla om fördelarna med det, sök medveten andning). Som ett brev på posten, ja rätt trevligt brev faktiskt, inte de valigare fönsterkuverten, har tänderna blivit mycket vitare! Använder flourfri tandkräm och nattejp. Och efter det har de där missfärgningarna jag alltid fick uteblivit. Och jag har inte efterlyst dom! Tandläkaren sa dessutom att vi kan börja med längre intervaller mellan besöken, och för första gången i år behövdes ingen polering. Jag tänker i min egen studie av mig själv, att flouret troligen frätt på emaljen, och att saliven som är bästa tänkbara för tänderna även får jobba på natten då vi annars har mindre salivutsöndring. När kroppen själv får göra sitt jobb, då blir det bäst! Och så sover jag och andas bättre också. Och nej, det är inte läskigt. Jag saknar tejpen de gånger jag glömt. ( Låter det vara osagt om det är pga tejpningen jag lever som singel 😁)  
Hursomhelst fick jag ta del av kassörskan eller farmakologens kanske är rätt benämning torra mun-problem som var en biverkning av medicinering och sin sjukdom. Jag berättade att man kan göra rätt mycket själv genom att ändra kosten och gav lite förslag vidare eftersom hon blev som helt förstenad av förvåning. Berättade om min egen fd plufsiga på-kvällen mage nu är platt och lugn hela dagen. Hon sa att det var evigheter sen hon känt så. Vilket kanske i sin tur tyder på att den kost hon äter inte passar hennes mage. Visst är det ändå lustigt att vi liksom får lära oss att sopa symtom under mattan med hjälp av mediciner är ok, men att lära sig bli av med dom är jättekonstigt. Rent logiskt borde det väl varit tvärtom? Sen har jag läst en del vidare teorier om att tungan behövs i gommen för att tänderna ska hamna rätt och att luftvägarna ska utvecklas. Och hur ansiktsformen påverkas av om munnen alltid är öppen. Detta finns också att läsa om. Kan länka om det vid annat tillfälle. 
Nu ska här tejpas, och sen sova! Imorgon ska Linneas polyper opereras bort, och efter det kanske hon kan sova med stängd mun så gommen kan utvecklas och hennes tänder hamna på rätt plats. Och så kanske hon dessutom får sova och vakna utvilad igen.