Är det svårare att acceptera sånt som vi inte är vana vid

Är i Portugal och håller på för fullt att plocka ur lägenheten. Hade dock planer på att också köra något Zumbapass också, brukar gå på gymmet här i Oeiras när jag är här. Det är så grymt kul, särskilt eftersom deltagarna är så blandad kompott jämfört med hemma, vilket gör att det blir så himla härligt och glatt. Hursomhelst så gick jag till gymmet och fick tyvärr inte komma in, eftersom gymmet bytt namn. Hela kedjan hade bytt namn. Och mitt klippkort var därmed ogiltigt. Det gick inte heller att köpa nytt kort utan de körde bara med månadskort på årsbasis. Så, ingen Zumba, på det gymmet iaf. Nu går det ju att söka sig vidare, kanske går det att Zumba någon annanstans, ( tex dansskolan jag var på sist, där jag tog Kizombaklass, som var så sjukt kul, trots att jag inte alls är van att dansa i par.. vet inte hur man beter sig typ :) ) men nej, det får bli en annan gång. Började fundera på min reaktion, jag tänkte på att det inte i Sverige skulle vara tillåtet att göra som dom gjorde här, bara ogiltigförklara mitt kort, som jag köpt och dom sålde då och sa att det räckte forever typ. Bara för att hela kedjan bytt namn. Ja kanske kunnat hända i Sverige också, men här i Portugal är det lättare att köra över folk på detta sätt anser jag. Jag kan ha fel. Men tillbaka till min reaktion. Undrar om det inte är så att det är svårare att acceptera sånt som vi inte är vana vid, jag tänker på saker i samhället som liksom inte passar in i den struktur som vi är vana vid. Ju mer jag tänker på just det, så ja, så är det. Och detta kanske inte är någon raketforskning direkt, men jag tycker det är kul att strukturera upp tankar och följa tråden, och hitta fler tecken på att den teorin stämmer. Jag har ju själv haft möjligheten och gjort valen, att vistas i många olika kulturer, och det är svårt, att acceptera det som inte stämmer in med min bild på hur det ska vara. Som när jag tappade hakan åt kamelen som låg på en vanlig släpvagn med ihopsurrade ben. Och de från Abu Dhabi förvånat undrade hur i hela friden vi brukade transportera våra kameler, om inte så! Eller när det stack upp gethuvud ur bakluckan på Lexusbilarna här och var där vid slutet av Ramadan. Ja, världen blir liksom så liten som man gör den till egentligen. Men ändå, när vi vidgar den så vill vi nog ändå att våran mall ska kunna appliceras och användas, var vi än hamnar. Och då tänker jag på alla som kommer till oss, i Sverige, hur det är för dom. 
1 Anonym:

skriven

Håller med dig, det gäller att ha ett öppet sinne. Men våra värderingar ligger ändå alltid där i bakhuvudet och viskar till oss. Lycka till med flytt och omställningar! 💖

2 Hanna Karlsson:

skriven

Zumba ser så roligt ut men jag har aldrig vågat testa eftersom att jag inte har någon koordination. Inte ens lite grann.... :-P

Svar: Zumba är grymt kul. Det gör inget om man inte har koordination. Prova zumba homd som är lite enklare, och börja med benen. Mönstret upprepar sig i låten så därför inte så svårt. Men kan också vara olika svårt beroende på vilken tränare det är. Vi lever här och nu, bara att prova! Det enda man kan höra fel, det är att stå still. Älskar när deltagare bara flyter bort i sina egna moves utan att stirra sig blind på vad jag gör. Hoppas du vågar prova!
Sofie Broström

Kommentera här: