På Ekenäs kvarn hamnade jag idag

Foto från Ekenäs kvarn, Sörmland 
 
Nu var det ett tag sedan jag satt mig ned för att skriva. Dock så brukar jag varje kväll ha genomgång i huvet med dagens händelser, och oftast då kommer saker som jag skulle vilja skriva om. Men, dagen efter så är det som bortblåst om jag inte gjort anteckningar. Ska ta och lägga ett anteckningsblock vid sängen igen.
 
Idag har jag provat något väldigt, väldigt starkt. Verkligen en speciell upplevelse som nog mer bör erfaras än läsas i ord. Min sambo hade bokat in mig på hemlig aktivitet, bara imorse fick jag veta var jag skulle. Ekenäs Kvarn, i Sörmland. Där var jag inbokad på yoga och Gongbad. Ja, kanske du som jag inte riktigt har koll på vad det sistnämnda är? Jag fick lära mig idag att det var healing via vibrationer av trummor, tror jag man kan beskriva det som. Vibrationerna av trummorna påverkade kroppen på ett plan som bara måste upplevas! Att man kan ligga typ blixt stilla i två timmar på ett hårt trägolv måste innebära att man är starkt påverkad, ( ja alltså inte drogad). Alla deltagare låg helt stilla. 
 
Dagen var väldigt fin, och det var helt klart värt att åka den långa vägen dit. Ekenäs Kvarn var en väldigt speciell plats, Sara hade verkligen skapat en speciell miljö där, mitt ute i ingenstans lyckades hon locka många besökare till de aktiviteter och hennes Kafé. Sérgios band, Stockholm Lisboa brukar spela där varje år, men jag har inte varit med dem när de är på turné. 
Jag laddade ned ett par Sommarpratare som underhållning för resan. Lyssnade bland andra på Linnéa Claesson, henne skulle jag gärna skänka ett Nobelpris eller två, vilken otrolig människa, vilken styrka, snabb att finna sig, och sånt civilkurage. 
 
Medan jag var ute på tur gjorde Sérgio klart det sista som han under lång tid nu jobbat på, att den nya versionen av hemsidan ska bli klar. Kvällar, helger och semestrar har han suttit och knappat på att den skulle bli klar. Här är den nu, sofiesrenting.com, version 2017. Inte så perfekt som vi helst av allt vill ha den, men gångbar. Good enough får man visst lära sig att acceptera. 

Homeopatbesök

I fredags var jag på besök hos en homeopat som håller till här i Krylbo. Efter 3 timmars behandling, o-smärtfri om man säger så.. (Min son sa att jag hade blåmärken på sina ställen.) Dagen efter, värsta energitoppen! Höll igång en hel dag, pratade med folk, till och med okända. Var vaken ända till 24 på kvällen utan att ens sova på dagen! Jag som sovit på dagen nästan varje dag sedan oktober då jag kraschade helt. Sånt lyckorus, av att orka! Och känna mig pigg, helt otroligt! Tänk vad man kan uppskatta det som man annars tar för givet när man är frisk! 

Homeopaten gör ögondiagnostik, han sa att jag hade ont på flera ställen som jag innan kollat upp med sjukvården men de inte sett några fel. Och berättade att bäckenet var omlott eller vad man ska kalla det. Därför har det blivit snedbelastningar och han visade mig muskler där jag hade ont, fast jag inte ens visste det förrän han klämde där. Jag har ju haft typ ”foglossning” sen i maj förra året. Och om man läser om kopparöverskott så luckrar det upp ligamenten samma som vid graviditet. Foglossningssmärtorna har nästan helt försvunnit dock numera. Jag saknar dom inte.

Sen var det tarmarna och sånt som krånglat för mig, och det såg han också. Rekommenderade frögröt. Dock har jag glömt receptet, mitt minne är ju inte på topp, än. Så måste ringa för att be om det. Han sa också att gallan var påverkad, så kanske inte LCHF är rätt ändå.. Så svårt med vad man ska äta och ej. Gillar dock känslan av att inte äta ris och pasta, och mjölprodukter har jag ju sen länge undvikit. En och annan potatis har jag dock ätit. Blomkål carbonara, det är supergott!

Jag är så tacksam över hjälpen jag fick! Och jag undrar stilla, när ska denna typ av sjukvård bli accepterad i Sverige? I Tyskland kompletterar den redan den vanliga sjukvården, medans här fördöms den. Den vanliga sjukvården kan inte göra mycket åt utmattning, men trots det finns hjälp att få! Jag har av den vanliga blivit erbjuden piller mot depression, fast jag inte ens varit deprimerad, utan trött. Javisst, deprimerad av att inte orka, men inte deprimerad så till den grad att jag behöver syntetiskt hormon. Och samtalsterapi förstås, den tycker jag varit väldigt bra. Kan prata mer om den en annan gång. 0m man lättar upp trångsyntheten om att maten inte påverkar hälsan (mer än med fetma), samt tar in alternativ vård, undra vad som händer med sjukskrivningarna då? 

Jag ser förresten att det är ganska många som läser mina inlägg, vore kul om du lämnade en kommentar. :) 

Lista på de åtgärder jag just nu vidtar för att bli frisk

 
Länge har det varit tyst här, jag känner att det kostar på att sitta framför datorn och därför har jag bara suttit när jag verkligen ha behövt. Dock har jag vidtagit många åtgärder som jag tänkte dela med mig av, kanske kan de vara till hjälp för någon annan.
 
Minimera störning:
 
Som åtgärd till strålning från wifi har jag införskaffat en timer så wifi slås av nattetid, helt onödigt att den ska stå på när den inte används. Jag tror definitivt att strålning inte är att föredra. I Frankrike får man tydligen inte ha wifi på skolor för barn under 12 år. Och kor slutar mjölka om de utsätts för strålning långt lägre än de värden som är godkända för människor. Läs Lisa Marklunds inlägg här.
 
Mobilen får flightmode när jag går och lägger mig. Jag har den också i stör-ej läge när jag behöver, tex så har jag ställt in så det slår på automatiskt kl.21-08. Skönt om jag glömmer att slå på flightmode så piper det inte i onödan. Självklar har jag inte några appar som piper och plingar, och ropar på uppmärksamhet. Sånt har jag ställt in i inställningar på telefonen.
 
Hörselkåpor använder jag dagtid då det ibland blir stimmigt. Stora folksamlingar och butiker utsätter jag mig inte för i onödan. Jag har dessa. Dyra ja, men så bra! Tar bort stim men det går att samtala med de på. De går också att prata i telefon med dem på. Och lyssna på musik såklart.
 
Kosten
 
Min kost, jag har läst på en del och kan rekommendera Anna Halléns kokböcker där hon skriver om kostens inverkan på kroppen och att kolhydratrik kost påverkar insulinet som i sin tur leder till stress i kroppen. Därför har jag nu gått mer in på LCHF kost, eller naturlig kost. Anna Hallén har en suverän sammanställning av energibristsjukdomar i sin blogg. Jag tror som henne att utmattningen beror på många orsaker, och att kosten kan hjälpa att komma på rätt spår. 
 
Psylliumfröskal, citron och olivolja intas på morgonen innan frukost. Citron och olivolja för att få igång gallan och kroppens reningsverk. Psylliumfröskal för fibrer och rensning av magen. Dessa skall också frakta ut koppar ur kroppen.
Till frukost äter jag äggröra på två ägg, kokosolja och en skvätt grädde och salt förstås, tillsammans med kiwi eller avocado. 
 
Bröd är uteslutet ur kosten samma som pasta. Magen sväller upp och jag ser gravid ut om jag fuskar. Magen verkar mycket glad över denna uteslutning. 
 
Micron, jobbar nu på att få ut behovet av att använda microvågsugnen. Att värma mat på andra sätt.
 
Har också just införskaffat en Mojring för bättre dricksvatten. 
 
D-vitamin äter jag. 
 
Avslappning, vila och meditation
 
Att lära mig att koppla bort och koppla av är en stor del av den utbildning som jag gör med mig själv i detta med utmattning. Inte lätt.
 
Annalena Mellbloms Vägledd healing lyssnade jag på i månader som vila och meditation. Finns på Storytel där hon har flera andra vägledda meditationer. Men de går att hitta via andra vägar också. 
 
Spikmattan införde jag precis, himla skön vila att ligga på den. Känns verkligen som kroppen uppskattar cirkulationen som uppstår, och jag tror den hjälper med produktion av endorfiner.
 
Gå och lägga mig innan 22. Kroppen återhämtar sig bäst om man somnar innan 22. Har med kortisolet att göra. 

Öronproppar när jag sover, eftersom jag är ett kontrollfreak och behöver ha koll på allt har jag bestämt mig för att använda proppar för att sova så gott som jag kan, och hjälpa mig stänga av. Jag kan varmt rekommendera proppar också när man går i affärer, reser eller annat som behövs göras. Jag har en packe i alla väskor jag brukar använda. Dessa är mina favoriter.
 
Ja detta är min lista som gäller för närvarande. :) 

Liknande inlägg