Självporträtt i olja

Jag började måla med olja i höstas. Gick en veckolång kurs här i Avesta med en helt fantastisk lärare, Andreas Charlambous, verksam konstnär i klassikt måleri olja, på Cypern, och utnämnd som professor i måleri i Ryssland. Så himla bra lärare! Han kunde verkligen både risa och rosa. Och nu har jag övat och övat hela hösten. Det svåraste är att bara ge sig hän, att inte låta intellektet styra, utan bara kanalisera målandet utan att peta för mycket. Eftersom jag inte hade någon modell och jag ville prova porträttmåleri så plockade jag ned badrumsspegeln och placerade den på ett staffli och en canvas på en annan. Åh, vad jag har målat i många lager på den här målningen. Men nu känner jag mig ändå skapligt nöjd. Mer nöjd med målningen än fotografiet av målningen, jättesvårt att fota målningar, det glänser, reflekterar och blir fel färgåtergivning, och oskarpt. Det får bli nästa kurs, att lära mig just det. 
 
ätt
1 Sandra:

skriven

Jättefint porträtt!!

Svar: Tack! :) Mitt första, och enda porträtt i olja so far!
Sofie Broström

Kommentera här: