Så mycket konst

Ett klipp ur Så Mycket bättre från tv 4.
 
Detta tv-program är verkligen så bra! Det är så härligt på så många sätt. Var och en kan ge uttryck för sin konstart, från sitt hjärta. De behöver inte konkurrera, utan bara visa kärlek och respekt, och ett öppet sinne för varandra. Åh, det är så skönt med sådana forum. Vi har för lite av det i världen. Det är så ofta tävling, och vem är bäst. Men vem är egentligen det som bedömer vem som är bäst i en konstform, så som musik? Alla har ju sin smak. Hur kan det då bedömas? Jag röstar för fler program, aktiviteter i skolan och i föreningar, så som detta, utan konkurrens och vinnare. För om en är vinnare, är alla andra förlorare? Nej, låt alla vara vinnare och bäst, utifrån sig själva. Lär oss hylla varandra istället. Och lär oss att alla är precis så bra så som det är meningen att de ska vara. I lek och allvar.
 
Jag tror att om vi har öppet sinne, och om prestationsångest saknas så har vi också möjlighet att prestera utifrån vårt egna hjärta utan att det behöver knyta sig och slå lås, och kanske läggas på en bom. Men då är ju jag inte heller någon tävlingsmänniska som går igång på tävling, och att vinna. Men jag vill ändå kunna vara bra, tillräckligt bra. Tillräckligt bra för mig själv.
 

Kommentera här: