Den ofarliga kopparspiralen har gjort mig utmattad

 
Det finns en Facebookgrupp som hetter Kopparförgiftning, med eller utan kopparspiral. Den har ca 2500 medlemmar. De flesta har använt kopparspiral och blivit sjuka av kopparn. Det är helt sjukt när jag tänker på det. Vi blir rekommenderade att inte dricka varmvattnet i kranen, varför? Jo, för att värme utlöser koppar ur ledningarna. Och man vet att koppar inte är bra för kroppen. Sur miljö, ph under 8 gör också att kopparen börjar utsöndras.
Man slutade att laga mat i kopparkärl för att man ansåg att folk blev dumma av det. 2009 gjordes en studie där man mätte olika markörer för oxidativ stress och leverskada. I denna studie använde kvinnorna den nya typen av kopparspiral med större kopparyta än den gamla, ungefär dubbelt så mycket som innan. Resultatet blev att inte bara kopparnivån var högre, även markörerna för oxidativ stress och leverskada ökade.  Studien rekommenderade utifrån detta att kopparspiral inte används längre än 2 år i följd.
På mödravården säger man att man kan ha spiralen i 5 år, sen ska man byta till en ny spiral. Vilket vid bytet innebär att kopparhalten blir högre. Det var vid byte till ny spiral som jag och främst min väninna började ana oråd. Min kropp stötte först ut den nya spiralen, satte in en ny, och den stannade kvar, tyvärr. Efter det började många fler problem att tillstötas. Ont i höfterna, typ foglossningssmärtor, särskilt när jag tränade. Vid denna tidpunkt körde jag 3-5 Zumbapass i veckan. Nu kör jag 0, eftersom jag får "hangover" i en vecka efteråt och inte orkar annat än att vila. 
Jag kan också bocka av de allra flesta symptom som de andra 2500 personerna i Koppargruppen anger. Några av dem är: utmattning, spända muskler, håravfall, lågt järnvärde, darrkänsla i bröstet. Bröst som var så spända att de inte gick att nudda. Dessa fyra sistnämnda ändrades verkligen snabbt efter uttag av spiralen.
 
Mycket informativ sida finns här om symptom för kopparöverskott.
 
Jag har också gått igenom tarmundersökning, eftersom det varit indikationer på att allt inte står rätt till där. Jag är fortfarande otroligt känslig för vad jag äter, och får avstå gluten, ris helst, jag sväller upp, helst potatis, jag sväller upp som en ballong. Eller annat som inte är snällt mot magen. Vilket jag inte alltid vet i förväg. 
Livsmedelsverket skriver om koppar och att just tarmarna kan påverkas, ändå var det inte någon som såg samband mellan kopparspiral och mina problem med magen och tarm. 
 
Så, alltså, man ska inte dricka varmt vatten ur kopparledningarna, och vara noga med att spola ur kranen ordentligt, enligt Livsmedelsverket. Lågt PH gör att koppar utlöses. Men, man kan sätta in en kopparspiral i en sur och varm miljö i fem år, för att sedan byta till en spiral med mer kopparhalt än den utnötta, UTAN att det ska påverka personen som har den i kroppen.
Logiken där, någon som fattar??
 
Läkare tror inte på min berättelse. Barnmorskan däremot hade själv upplevt att hon var påverkad av spiralen, överdrivet mycket svampinfektioner i underlivet. Som försvann efter uttag. Har också hört fler som blivit av med svamp direkt efter uttag, trots att det av de flesta man frågar inte har något samband. 
 
Jag kan själv också notera att mina höfter och mage är slankare nu snart ett år efter jag tog ut spiralen, trots att jag då, för 1,5 år sen tränade mycket. Jag tror att kopparen börjat försvinna ur min kropp, att det som lagrats i fettvävnad för att skydda min lever från överbelastning av kopparn, stuvat in den i fett istället, nu börjar sakteliga försvinna. Dock är jag fortfarande utmattad, orkar väldigt lite, igår möte ett par timmar, efter det behöver jag två timmars eftermiddagssömn. Jag är ju inte något småbarn! Borde klara att vara vaken en hel dag, trots att jag träffat en människa, suttit och samtalat i ett par timmar, ute, delvis för att ugnen gjorde för mycket oljud som jag inte pallade med, en modern ugn! 
 
Jag är otroligt besviken på att riskerna med kopparspiralen inte tas upp. Och att kunskapen inte finns. Javisst, det är andra faktorer som också stressat min kropp, men jag är övertygad om att jag klarat den stressen bättre, om det inte vore för kopparöverskottet i min kropp.
 
 
Jag skriver om detta, utlämnar min egen historia, i hopp om att hjälpa någon. Jag tror inte att vi som påverkats kommer att få upprättelse för våra förlorade år, eller ekonomiproblemen som blir följd av lång sjukskrivning. Jag är tacksam för att jag hade en vän, som öppnade mina ögon, och att jag är på väg mot bättring. Som hjälpt mig att balansera upp kopparen i kroppen. Ann-Catherine är kostrådgivare bosatt i Krylbo, och kan också hjälpa dig med din kost.
Lena Winroth är en annan expert inom området.
Allt hänger ihop "Hjärnan skickar ut signalen ”trött” när den, nervsystemet eller kroppen är överbelastad."
säger Anna Halén. Och nog vore det konstigt om liv-modern var särkopplad till resten av vår kvinnokropp? 
 
 
Andra preventivmedel då? De hormoner som "är så lite" som man får höra på mödravården. De gjorde att jag svimmade, blödde hela tiden mm. Så nejtack, jag avstår. Och du, om du lider av något som du känner att det kanske beror på något annat, prova att googla på engelska, det finns mer information att hitta så. Det finns en app som heter Natural Cycles, den eller lär dig din egen kropp, vi är fertila max 5 dagar i månaden.
Lista på symptom orsakad av spiral kan du hitta här
Såg förresten att det börjats sälja stekpanna i koppar. Tips, köp inte den! 
 
OM DU MISSTÄNKER BIVERKNINGAR på något läkemedel, eller hjälpmedel, anmäl till Läkemedelsverket! Man behöver inte vara säker på att det är biverkningar ens för att anmäla. Om flera anmäler samma symtom måste de till slut kolla upp. Finns inga rapporter om biverkningar så kommer ingen förändring ske. Tack vare denna Facebookgrupp så har vi nu lyckats få Läkemedelsverket att behöva göra en utredning.
Be din läkare/ barnmorska anmäla biverkningar, väger tyngre än privatpersoner. Tyvärr är vi många som inte fått igenom detta..
 
 
Jag har också sparat på denna sida länkar till alternativ hälsoinformation. 
 
 
 Av: Sofie Broström
 
 
 
1 Anonym:

skriven

Kopparspiralen är verkligen hemsk!! "Inga kända biverkningar förutom ökad mens" har man ju fått höra!
Kopparspik i stora träd gör ju att dem dör, koppartejp vill sniglar inte glida över och koppartråd på tak gör att mossa inte vill växa där. Klart som sjutton att det påverkar, något jag själv inte fattade i början.

Men BRA att detta uppmärksammas mer! Va det ställer till för oss kvinnor!

Svar: Ja.. suck!!
Sofie Broström

2 Anneli:

skriven

Bra blogginlägg!! Jag har också haft kopparspiral, men inte så länge vill jag minnas... jag höll på att blöda ihjäl så det var bara att ta ut den.
Vad gäller toxiska tungmetaller så kan de vara svåra att få ur kroppen, men "Medical Medium" skriver om det (bl.a.). Jag kan varmt rekommendera hans bok som på svenska heter "Medial Läkning". Jag skrev en recension om den boken på min blogg.
http://anneli-in-da-greenhouse.blogspot.se/2017/07/recension-boken-medial-lakning.html

Svar: Tack. Jag har ju också följt Utmattningsskolan till viss del. Där är det Ayurvedisk skola som gäller, med Guldmjölk som hjälper till med utrensning, bland annat. Jag är nyfiken på boken, får ta en sväng förbi biblan och se om dom har den där.
Sofie Broström

3 Anneli:

skriven

Ja, gör det! Hoppas att de har den! Fast jag hörde om ett annat bibliotek nånstans i vårt avlånga land (minns inte var...) som hade kö på boken ända till december... och det är flera veckor sen jag hörde om det, så det är en populär bok!
Guldmjölk dricker jag en kopp varje kväll!

Svar: Oj!Jag var inne på GM ett långt tag, sen föll det ur. Jag använder gurkmejpastan varje dag i frögröten jag äter, med kokosolja. Så kanske det ändå är bra tänker jag..
Sofie Broström

4 Anneli:

skriven

Ja, guldmjölk/gurkmeja är bra mot mycket! Bra att du får i dig varje dag oavsett om det är i GM eller i gröten! Men du vet att gurkmejan ska koka i 8 minuter för att vara optimalt läkande va? Plus att det ska vara lite svartpeppar i också; det ökar upptaget med hela 2 000 %!!!! Jag tar 2 krm svartpeppar till ½ dl gurkmejepulver och kokar till en pasta.

Svar: Yes, jag har koll på det, från utmattningsskolan.
Sofie Broström

Kommentera här: